Wednesday, July 13, 2005

CeRiTa SeOrang SuAmI MiTHaLi....

Salam hormat buat semua yg disayangi...
Maha Suci Allah yang menguasai seluruh alam semesta ini...
Maha Suci Allah yang tidak akan membebani seseorang itu selain dengan kesanggupannya...
sekadar nak bercerita di hari rabu ini....
pagi tadi dalam perjalanan ke ofis, saya teringin pula nak pekena telur separuh masak dekat restoran NZ wangsa maju

.....apa lagi teruslah memandu kesana...
masa nak cari meja utk duduk....
saya terpandang seorang lelaki yang 'macamkenal'
..... isk sapa dia ni
....otak memutar cuba nak 'recall' siapa dan kat mana pernah tengok dia ni
..... alah...pegi ajelah tanya..kata hati saya.
...kalau tak betul bukan lelaki tu boleh 'belasah' saya pun
..... so dengan'confident' dan 'control macho' saya pergi dekat dan tegur lelakitu
......assalamualaikum... mata kami bertentangan
..... dia terperanjat.... kau Ariezz?..... kau Pali? balas saya.......
the rest jadi history
.....dialah sahabat baik & akrab masa sekolah dulu
... dah lebih 12 tahun takjumpa
......'apasal kau nampak penat?...' soal saya... apasal tak ceria..?dia diam....
lepas tarik nafas yang panjang
......inilah cerita beliau...'kini aku baru tahu... kini aku baru faham... kini aku baru rasa bagaimana 'dahsyat'nya pengorbanan seorang isteri
.... isteri aku terhadap perkahwinan kami....'
....saya pelik..tapi biarkan dia teruskan
.....mana tahu boleh'postkan' kat forum cerita dia ni...'ini rutin hidup aku sekarang
..... aku akan bangun lebih awal dari wife dan anak-anak....masak air..... dan mandi
.....lepas solat subuh
... aku siap cepat-cepat
...pastu buat 2 botol susu utk 2 anak
.... kejutkan semua except yg 9 bulan.... lepas wife aku mandi & solat subuh serta bersiap
... aku siapkan beg 2 anak yg nak ke sekolah
....masukkan2 beg utk anak yg nak hantar gi nursery dalam kereta
..... ambik sampah kat tong dapur gi letak kat luar tong depan rumah....'
...wah detailnya bisik hati saya... tapi saya biarkan
... mungkin dia nak 'release'kan apa yg ada dalam dada
....'all the time masa wife bersiap.
..anak yg 9 bulan tu bangun....
kenalah aku layan.....
sambil dukung baby ni.... aku isi air botol utk 2 anak ke sekolah tadi...
van sekolah sampai
....there goes my 2 heroes to school
... balik nanti dia orang akan straight gi nursery makan bersiap utk gi sekolah agama pulak.....'
.... saya terus mendengar...'bila wife aku dah siap....
kita pun gi nursery hantar baby & abangnya yg 4 yrs ni
.... tak jauh dekat aje nursery tu....
pastu pusing balik... wifea mbik kereta dia..terus gi kerja...
aku masuk balik rumah mengemas semua katil....
dan mesin baju satu round...
nasib ofis masuk kul 9 dan nak ke ofis tak jem
....kalau sempat aku siram bunga kat depan rumah but before that kemas semua brg mainan kat living area.
...aduh....mencari dan kutip bebenda kecik yg aku tension
...kalau tak kutip kang baby tu pulak yg kutip masuk mulut .... ..sabar...sabar......
pastu before gi kerja....baju yg mesin tadi dah siap.... apalagi jemurlah........ lepas jemur.... barulah aku berangka tgi kerja....'
.... wah dahsyat kau ni...celah saya... boleh tahan ke kau ni hari-hari
..... cari maid lah cadang saya
..... 'nanti dulu Ariezz....belum habis lagi cerita aku....'
senyum beliau....'aku keluar ofis kul 6....straight balik gumah
... nak make sure reach home b4 7.30..... terus gi nursery...ambil bebudak.....'.
. cammana kau carry baby tu?.....tanya saya..hairan ..
alah dia ok...'sit on my laps..
bawak sekali kereta ngan aku... kalau pas kat abang-abangnya..nangis...
so 'have to'brother.....'.
..'masuk je rumah.....baby ni tak nak pulak duduk main ngan abang2 nya
...aduhkenalah dukung ke hulu ke hilir
..... sampai masak nasi pun kena dukung....
terer aku sebelah tangan basuh beras dan masak nasi...lauknya?
....kekadangaku beli..kekadang wife yg beli
.... sambil-sambil tu...aku rendam bajusekolah yg aduh...kotornye....kat kolar dan kat kaki seluar sekolah agama.... sebelum mesin kena sental dulu...''
dengan baju kerja aku solat maghrib... arround 8.30 wife sampai
...aduh..kekadang rasa nak mengamuk.....tapi bila tengok dia pun penat...aku mengalah
..... dia ambil baby...susukan... aku gi mandi
...pastu dia lakmandi.... lepas solat isyak..kami dinner..... peh......''
gedebak gedebuk.....9.30 semua dah ngantuk...kepenatan
... hero-hero dah masuk tidur... baby pun merenggek nak susu ibu
..... masuklah wife aku menidurkan baby tu............sampai pagi...........
aku?..... kerja aku tak habis lagi.......
aku kena gosok baju sekolah budak, baju kerja wife aku,baju kerja aku........ masa tu aku betul betul 'stretch diri aku...!
...akurasa penat tapi kena buat.... dalam hati....
kalau wife aku boleh buat apasal aku tak leh?..... masa ni muka sahabat saya penuh ekspresi.... saya pun kerut kening....'
sebelum aku boleh tidur.... aku akan lipat baju-baju yg dah dibasuh pagi tadi.
..... semuanya sekali.... tak terkecuali baju dalam wife aku
....apanak malu.....bini.......ha ha ha....besar gelaknya....'
saya pun tumpang gelak....... baguslah kau Pali... kau memang hebat! kata saya
..... kami terdiam seketika....'aku buat semua ini sebab aku nak rasa macamana 'preasure' atau'tension'wife aku buat semua-semua benda tu.....
peh.... memang aku tabik spring kat semua wanita
..... dah penat kerja balik sambung buat kerja rumahlagi.........memang mula-mula aku pun tension...tapi aku 'lawan'perasaan'sementara' itu
....kata orang 'alah bisa tegal biasa'.... puas berzikirsambil buat kerja-kerja tu.... sabarkan diri dan yang paling efektif ialah....
aku niat semua yang aku lakukan kerana Allah s.w.t......
itu ygpaling menenangkan aku.....'.
....saya lihat mata sahabat saya mengenang..... saya tak mahu tanya lebih lebih
..... kami bertukar-tukar no. telefon sebelum membawa arah masing-masing
.... saya belanja dia.... sebab bagi saya dia hebat....'apa nama baby kau tu?
.....tanya saya sebelum masuk kereta...
'aliah nurjannah......' jawab beliau....'cantik nama.......'
puji saya....dan kami berbalas senyuman
....semoga rakan semua ceria dengan cerita ini.....wasalam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...